Vilka utmaningar står du inför när du tittar på din Supply Chain?

Ställer vi den frågan får vi en mängd olika svar, som såklart beror på vem man frågar, vilket företag de jobbar på och vilken funktion de har inom företaget. Men ganska många är trots allt återkommande, och tro det eller ej, de flesta finns det lösningar på.

Här har vi samlat några av de vanligaste utmaningarna och vad vi rekommenderar att du gör för att förbättra situationen.
Vilka stämmer in på dig?

Visa:

Vad händer med mina inleveranser?

Inleveranserna är min största huvudvärk. När kommer de? Vad kommer de innehålla? Har jag planerat tillräckligt med personal för att ta emot dem? Är det inte produktionen som skriker efter material så är det säljarna som har en jagande kund i andra luren. Hur ska jag veta vilken sändning som innehåller just den där specifika pryttel...
#inleverans
#transportbokning
#visibilitet

Hur kan jag mäta hur bra mina leverantörer är på att orderbekräfta och leverera i tid?

Mäta leverantörsperformance, där har du en utmaning som heter duga. Det muttras en hel del om hur dåliga våra leverantörer är, men jag är ganska övertygad om att det bara är en upplevd känsla, inte fakta. Men trots det saknar jag verktyg för att följa upp deras performance på riktigt och kan således varken bekräfta eller dementer...
#inköp
#leverantör
#kpi

Vilse i transportavtalsdjungeln

Jag arbetar med alla våra avtal gentemot våra leverantörer, så också gentemot transportörer men just där känner jag mig vilsen. Jag är ju en fena på elektronik, inte på drivsmedelstillägg, MAUT, demurrage och allt vad det nu heter. Så varje år när jag ska se över våra transportavtal känns det som att jag tar mig vatten över hu...
#kontrolltorn
#transportavtal
#fakturakontroll

Det tar en evighet att fördela transportkostnaderna till rätt enhet internt

För att få bättre kontroll på våra transportkostnader tog vi för ett tag sedan beslutet att samla alla kostnader hos oss på huvudkontoret, så alla fakturor trillar in till mig. Det i sig är väl fine, men sen ska jag distribuera ut kostnaderna till alla våra sajter och dotterbolag. Tror inte det blivit rätt en enda gång. Antingen ham...

Tanken på tullhantering ger mig lite ont i magen

Tullansvarig och tullansvarig, det ligger mest på mig för att ingen annan ville eller kunde ta det. Jag jobbar vanligtvis med annat, men får ratta även detta efter bästa förmåga, men har ofta lite magont över att vi inte gör hundra procent rätt. För hur ska jag kunna hålla koll på alla HS-koder på våra produkter och handelsavtal t...

Hur väljer jag en transportör som är bra ur ett hållbarhetsperspektiv?

Vi får påtryckningar om att boka mer hållbara transporter, och det hade vi väldigt gärna gjort, det hade ju känts bra, men hur ska vi veta vilka alternativ som är bäst? Idag väljer vi transportsätt främst baserat på pris, men ibland också ledtid såklart när det brådskar. Men hur ska vi jämföra transportörer utifrån hållbarhe...
#transport
#utsläpp
#hållbarhet

Vi lägger för mycket tid på att spåra leveranser till kunder

Alla dessa samtal om var leveranserna befinner sig!? Hur ska vi kunna svara på det i detalj? När transportören väl hämtat godset vet väl de bäst var det befinner sig? Självklart vill vi kunna förse våra kunder med en bättre kundupplevelse, men det är svårt när vi inte har någon information. ...
#aviseringsmail
#avvikelsehantering
#kontrolltorn

Reklamera en transport – är det överhuvudtaget värt besväret?

Våra produkter är ju lite av det mer ömtåliga slaget. Även om vi försöker emballera dem så gott det går så kan du ge dig fasen på att något allt som oftast går sönder. Så vad jag fyller mina dagar med? Reklamationer och åter reklamationer. Och processen för detta är ju som gjord för att man ska tröttna längs vägen och sen g...
#reklamation
#skada

Sagan om den eviga leveransbevakningen

Våra tre största utmaningar och leveransbevakning, leveransbevakning och leveransbevakning. Först och främst så har vi knappt tid till att göra det, vilket kanske är det största problemet, men när vi väl gör det resulterar det ofta i att vi måste jaga våra leverantörer på bekräftelser. Sen har vi ett gäng leverantörer som är d...
#inköp
#leveransbevakning
#leverantör

Måste man vara logistikprofessor för att kontrollera en transportfaktura??

För det första vet jag inte vad transporten borde kosta. Det finns så många tillägg och undantag och dessutom skiljer de sig mellan olika transportörer. Idag kontrollerar jag så att fakturan är ungefär lika stor som förra månaden och att det inte är någon transport som är jättedyr, men jag förstår ju att man borde kolla detta me...
#faktura
#kostnad
#tillägg

Alltså det känns inte rätt att utelämna transporter i vår hållbarhetsrapport…

Vi ska nu sammanställa vår hållbarhetsrapport och borde verkligen ta med transporter som en del av det vi rapporterar med tanke på hur stor inverkan detta har på vår business. Men bristen på tillförlitlig data och kunskap i ämnet gör att vi känner oss väldigt osäkra och hittills har valt att utelämna detta. ...
#utsläpp
#emissions
#hållbarhet

Varför kan jag inte boka alla transporter i samma system?

Mitt i särklass största bekymmer är alla dessa olika sätt som vi bokar transporter på. Dels har vi våra vanliga flöden, men sen har vi ett alltför stort antal kunder som ska ha bokningen via en specifik transportör där vi får gå in på respektive transportörs webbplats för att boka. Det tar alldeles för mycket tid och snart hålle...
#transport
#transportavtal
#transportbokning