Lagerchef

Vad händer med mina inleveranser?

#inleverans #transportbokning #visibilitet

Inleveranserna är min största huvudvärk. När kommer de? Vad kommer de innehålla? Har jag planerat tillräckligt med personal för att ta emot dem? Är det inte produktionen som skriker efter material så är det säljarna som har en jagande kund i andra luren. Hur ska jag veta vilken sändning som innehåller just den där specifika prytteln?

Låt oss hjälpa dig

En förutsättning för att du ska få produkterna i tid är att leverantören bekräftar ordern i tid (med korrekt artiklar, kvantitet, pris och leveransdatum). Kontrollera därför alltid orderbekräftelsen och se till att leverantören underrättar dig om eventuella förseningar så snart de uppstår. När produkterna har hämtats upp hos leverantören är det transportören som har informationen om det blir förseningar. Den informationen är normalt endast tillgänglig för den som bokat transporten, men som kund kan du be din leverantör om ett aviseringsmail där du själv kan spåra transporten. Ofta så kan leverantören skicka med ditt ordernummer i aviseringen så att du vet vilka produkter som finns med i transporten. Då kan du själv kontrollera vad som händer även om det måste göras manuellt. Om transporten sker på ditt transportavtal så kan du avtala med dina leverantörer att boka i ditt TA-system så att du kan se vad som händer med alla dina sändningar. Med ett kompetent system kan du ställa in avvikelsehantering, dvs få en notifiering om någonting går fel. Då behöver du inte bry dig om allt som sker enligt plan och kan fokusera på avvikelserna. Tänk på att allt bygger på hur bra transportören är på att rapportera transportinformation så ta det i beaktande när du upphandlar transporter.

Vår lösning

Med tjänsten Purchase från vChain så behöver du inte kontrollera orderbekräftelser manuellt utan ställer in så att du får ett mail om ordern inte bekräftats inom överenskommen tid samt om det görs ändringar i artiklar, kvantitet, pris etc. Du kan också ta ut statistik för varje leverantör som bland annat visar hur ofta de bekräftat i tid och gjort ändringar.

Om du själv har transportavtalen så kan du använda vår Inbound-lösning där leverantörerna bokar transporterna på dina avtal, men du kan se transportkostnader och allt som händer med transporten, tex att den hämtats upp i tid och om något blir försenat. Med vår avvikelsehantering så kan du ställa in så du blir notifierad när saker inte sker enligt plan.

Tjänster

Purchase

Automatisera din process för inköp. Fånga upp avvikelser och syna precisionen hos varje leverantör. Varför lägga tid och pengar på att leta fel? Nu kan du säkra kvaliteten direkt – utifrån helskarp data.

Läs mer

Transport

Ta kontroll över dina in- och/eller utleveranser. Optimera flöden för effektiv produktion och precisa kundleveranser. Du får de verktyg du behöver för att automatisera dina transportbokningar och den fakta som krävs för att kunna följa upp desamma.

Läs mer

Nyfiken?

Har du fler funderingar, vill snacka lite supply chain eller undrar hur vi kan stödja dig ytterligare? Boka gärna ett möte med oss via knappen nedan så ser vi vad vi kan sy ihop tillsammans!

Boka möte