Inköpare

Sagan om den eviga leveransbevakningen

#inköp #leveransbevakning #leverantör

Våra tre största utmaningar och leveransbevakning, leveransbevakning och leveransbevakning. Först och främst så har vi knappt tid till att göra det, vilket kanske är det största problemet, men när vi väl gör det resulterar det ofta i att vi måste jaga våra leverantörer på bekräftelser. Sen har vi ett gäng leverantörer som är duktiga, men de jagar oss istället på att vi ska integrera vårt orderflöde och det där kan vi ingenting om.

Låt oss hjälpa dig

Leveransbevakning och att säkerställa tillgången på material är viktig uppgift för alla de roller som är inblandade i försörjningskedjan. Förutom att det är en oerhört viktig uppgift för att säkerställa produktionens tillgång till material så är den också i många fall tidskrävande. Ansvarig inköpare får inte sällan höra av sig både en och två gånger till leverantören då det saknas bekräftelse eller helt enkelt aktuell status på en specifik order eller rad. Så att lägga några timmar per dag på just leveransbevakning är inget ovanligt för en inköpare. Att jobba med leverantörsutveckling och etablera väl fungerande rutiner med sin leverantör kan underlätta arbetet för både inköpsorganisationen och leverantören, alla veta vad de ska göra om något inte går enligt plan och det finns risk för störningar i produktionen. Så att sätta upp och kommunicera enligt tydliga rutiner kan göra stor skillnad i en kund-leverantörsrelation och ska inte underskattas. Med regelbundna avstämningar kvartals- eller halvårsvis där ni för en öppen dialog kring ert samarbete och målbild så kan det hjälpa till att ytterligare öka kvalitén i ert gemensamma arbete.

Vår lösning

I många fall så har man magkänsla kring huruvida en leverantör är en bra leverantör alternativt en mindre bra leverantör när det gäller leveransprecision och hur det egentligen fungerar i det dagliga inköpsarbetet. Tänk att slippa ”jaga” leverantörer, dessutom i flera fall helt i onödan på grund av att man saknar information, även om allt går enligt planering. Den tiden som i flera fall innebär timmar av arbete varje dag skulle kunna elimineras om du bara fick reda på när det faktiskt fanns en riktig avvikelse som behöver din fulla uppmärksamhet. Med vår tjänst Purchase så ger vi dig full kontroll på dina inköpsorders, är den inte bekräftad? Inga problem, tjänsten tar hand om att påminna leverantören, saknas det en specifik rad på din order, restad? Inga problem, den håller vi koll på, är den redo för upphämtning av transportör? Inga problem, vi håller koll på när den faktiskt lastas och under hela resan till dig.

Vi får inte glömma den så viktiga uppföljningen. Att följa upp taktiskt såväl som strategiskt kommer få en helt ny betydelse. Faktiskt så finns ”Den enda sanningen” kring din leverantörs prestation ett klick bort, istället för att helt och hållet förlita sig på magkänsla så kan du med vår tjänst Purchase inte bara få järnkoll på de ev. avvikelser i det dagliga inköpsarbetet men den ger dig också möjligheten att få full koll på hur bra din leverantör egentligen är? Allt detta kommer vara till stor nytta vid nästa kvartalsavstämning eller förhandling för den delen. Lycka till!

Tjänster

Purchase

Automatisera din process för inköp. Fånga upp avvikelser och syna precisionen hos varje leverantör. Varför lägga tid och pengar på att leta fel? Nu kan du säkra kvaliteten direkt – utifrån helskarp data.

Läs mer

Transport

Ta kontroll över dina in- och/eller utleveranser. Optimera flöden för effektiv produktion och precisa kundleveranser. Du får de verktyg du behöver för att automatisera dina transportbokningar och den fakta som krävs för att kunna följa upp desamma.

Läs mer